STUDIA DLA NAUCZYCIELI
System kształcenia nauczycieli w Polsce jest ściśle powiązany z systemem awansu zawodowego. Celem tego procesu jest rozwój osobowy nauczycieli oraz poprawa jakości funkcjonowania placówek oświatowych, które ich zatrudniają. Ważne miejsce w planach rozwoju zawodowego nauczycieli zajmuje pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych — samodzielnie lub w formie kształcenia ustawicznego. Formą kształcenia najczęściej wybieraną przez nauczycieli były studia podyplomowe nadające kwalifikacje do nauczania drugiego przedmiotu lub prowadzenia zajęć. Jednakże oprócz wspomnianych studiów kwalifikacyjnych istnieje szeroka oferta podyplomowych studiów kompetencyjnych doskonale się wpisujących w wymagania systemu awansu zawodowego nauczycieli i pozwalających na uzyskanie kolejnego stopnia.
Warto skorzystać z bogatej oferty studiów podyplomowych, które pozwalają na zdobycie kompetencji istotnych z punktu widzenia pracy z uczniem takich jak np. wykorzystywanie nowoczesnych technologii w edukacji, posługiwanie się narzędziami skutecznego motywowania uczniów i rozwijania ich mocnych stron (np. coaching, mentoring, tutoring, e-lerning), zdobycie i wiedzy umiejętności z zakresu wdrażania procedur mediacji w codziennej pracy pracowników oświaty, rozwijanie uczniów zdolnych i utalentowanych, bądź uwarunkowania wsparcia dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania czy też zdolnej i utalentowanej.
Kompetencyjne studia podyplomowe dla nauczycieli poszerzają umiejętności realizacji treści programowych przedmiotu, stosowania zasad efektywnej komunikacji, pracy metodami aktywizującymi. Ukierunkowują dalsze samokształcenie i rozwój własny. Dają również możliwość uzyskania kwalifikacji w zakresie zarządzanie oświatą, które są jednym z warunków przystąpienia do konkursu na stanowisko dyrektora placówki oświatowej.
Zmiany w systemie kształcenia nauczycieli wprowadzone w 2019 r. przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego znacząco utrudniły dostęp do powszechnej do tej pory formy uzyskiwania dodatkowych uprawnień w postaci studiów podyplomowych. Według nowych przepisów studia podyplomowe na specjalnościach nauczycielskich mogą prowadzić jedynie nieliczne uczelnie w kraju, czyli tylko te, które spełniają warunki określone w Ustawie z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce i Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce i Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca z 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Jakie warunki musi spełnić uczelnia, by kształcić nauczycieli od roku akademickiego 2019/2020 w ramach studiów podyplomowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca z 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela?
- Uczelnia może prowadzić studia podyplomowe, w ramach których jest realizowane kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela pod warunkiem posiadania uprawnień do kształcenia nauczycieli na tym samym kierunku w ramach studiów I i/lub II stopnia lub jednolitych magisterskich.
- Uczelnia musi posiadać kategorię naukową B w dyscyplinie naukowej, do której jest przyporządkowany kierunek studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela lub w okresie przejściowym tj. do roku akademickiego 2021/2022 mieć zawarte porozumienie o współpracy przy prowadzeniu takich studiów z uczelnią posiadającą uprawnienia do nadawania stopni doktora w tej samej dyscyplinie
PRZYKŁAD:
Studia podyplomowe w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego do nauczania przedmiotów lub prowadzenia zajęć według nowych przepisów posiadają wyłącznie uczelnie, które posiadają uprawnienia do prowadzenia studiów I i/lub II stopnia lub jednolitych magisterskich na kierunku pedagogika i m.in. posiadają kategorię naukową B w dyscyplinie pedagogika.