Edukacja Zdrowotna

podyplomowe2 SEMESTRY

Edukacja zdrowotna ma zastąpić wychowanie do życia w rodzinie na poziomie szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Różnica polega na tym, że nowy przedmiot rozbudowano o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym i środowiskowym, internetem i profilaktyką uzależnień.

Projekt rozporządzenia MEN stworzył podstawę programową dla nowego przedmiotu na każdym etapie edukacji, poczynając od wychowania przedszkolnego oraz kształcenia na poziomie szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Cel studiów

Zdobycie specjalistycznej wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych oraz podejmowania działań profilaktycznych i edukacyjnych w pracy z dziećmi i młodzieżą, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego, psychicznego, społecznego i środowiskowego.

Adresaci

  • nauczyciele i pedagodzy zainteresowani promocją zdrowia;
  • psychologowie i terapeuci szkolni;
  • dyrektorzy szkół i placówek edukacyjnych;
  • osoby zajmujące się edukacją zdrowotną w innych instytucjach.

Korzyści dla absolwentów

Po ukończeniu studiów absolwent:

  • potrafi rozpoznawać i analizować różnorodne problemy zdrowotne uczniów;
  • opracowuje i wdraża programy edukacyjne oraz profilaktyczne w szkołach;
  • stosuje metody motywowania dzieci i młodzieży do zdrowego stylu życia;
  • współpracuje z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami w zakresie promocji zdrowia;
  • wspiera rozwój psychofizyczny uczniów w sposób kompleksowy.

Ramowy program

MODUŁ I: Podstawy Zdrowia Publicznego i Epidemiologii 90h

  • Wprowadzenie do edukacji zdrowotnej (Podstawy teoretyczne edukacji zdrowotnej: cele, zakres, zasady.)
  • Psychologia zdrowia i rozwój osobisty (Mechanizmy motywacji zdrowotnej, wpływ emocji i stresu na zdrowie, rozwój postaw prozdrowotnych u dzieci i młodzieży)
  • Zdrowie publiczne – aspekty ekonomiczne, prawne i społeczne (Systemy ochrony zdrowia, finansowanie usług medycznych, regulacje prawne w zdrowiu publicznym)
  • System ochrony zdrowia – organizacja, zarządzanie i polityka zdrowotna (Modele organizacyjne ochrony zdrowia, polityki zdrowotne, zarządzanie instytucjami zdrowotnymi)
  • Epidemiologia chorób cywilizacyjnych i zakaźnych – analiza i profilaktyka   (Podstawowe pojęcia epidemiologiczne, choroby cywilizacyjne i ich prewencja, monitoring i kontrola chorób zakaźnych)
  • Etyka w ochronie zdrowia i edukacji prozdrowotnej  (Dylematy etyczne w medycynie i edukacji zdrowotnej, prawa pacjenta, ochrona danych zdrowotnych)

MODUŁ II: Profilaktyka i Edukacja Zdrowotna 90h

  • Choroby cywilizacyjne i społeczne – wyzwania profilaktyki zdrowotnej (Przyczyny i skutki chorób cywilizacyjnych, działania profilaktyczne, wpływ środowiska i stylu życia na zdrowie)
  • Zdrowie w kontekście społecznym – uwarunkowania i strategie wsparcia (Wpływ czynników społecznych na zdrowie, nierówności zdrowotne, rola wsparcia społecznego w zdrowiu jednostki)
  • Profilaktyka uzależnień i edukacja na rzecz zdrowego stylu życia (Profilaktyka uzależnień od substancji psychoaktywnych, uzależnienia behawioralne, strategie edukacyjne i interwencyjne)
  • Nowoczesne metody i narzędzia edukacji zdrowotnej (Metody aktywizujące w edukacji zdrowotnej, e-learning i multimedia w edukacji, ocena skuteczności działań prozdrowotnych)
  • Komunikacja i promocja zdrowia – skuteczny marketing prozdrowotny (Psychologia komunikacji, kampanie społeczne na rzecz zdrowia, strategie promowania zdrowych nawyków w różnych grupach społecznych)
  • Zdrowy styl życia w rodzinie – budowanie dobrych nawyków (Znaczenie rodziny w kształtowaniu zdrowych nawyków, rola diety i aktywności fizycznej, profilaktyka chorób przewlekłych w rodzinie)
  • Tworzenie i wdrażanie programów zdrowotnych – strategie profilaktyki (Projektowanie programów prozdrowotnych, ewaluacja skuteczności, współpraca międzysektorowa w profilaktyce zdrowotnej)

Forma zaliczenia

Studenci przygotowują projekt programu zdrowotnego, który będzie oceniany przez ekspertów z zakresu zdrowia publicznego.

Ilość godzin

180 godzin

 

POLECAMY

Kontakt

Bydgoszcz
tel. 52 567 00 68
e-mail: podyplomowe@byd.pl

Chojnice
tel. 534 893 777 lub 52 567 00 12
e-mail: chojnice@byd.pl

Działdowo
tel. 23 697 06 90
e-mail: dzialdowo@byd.pl

Ełk
tel. 87 621 76 11
e-mail: wgt@byd.pl

Inowrocław
Tel. 52 567 00 90
e-mail: inowroclaw@byd.pl

Kraków
tel. 12 412 06 68 lub 695 928 305
e-mail: studia@kire.pl

Lębork
tel. 663 800 665
e-mail: lebork@byd.pl

Malbork
tel. 55 272 56 27
e-mail: dziekanatwsg@byd.pl

Piła
tel. 67 211 76 26 lub 67 211 76 27
e-mail: pila@byd.pl

Słupsk
tel. 59 841 71 09 lub 694 400 676
e-mail: technik@technik.slupsk.pl
dziekanat.slupsk@byd.pl

Toruń
tel. 56 69 69 444 lub 510 265 091
e-mail: wt@byd.pl

PARTNERZY WSPÓLNIE TWORZYMY JAKOŚĆ

© 2025 Wyższa Szkoła Gospodarki