Project Manager 360°
Partner merytoryczny
Cel studiów
- Zdobycie przez uczestników szeroko rozumianych kompetencji menadżera projektu zarówno od strony wiedzy, umiejętności jak i postaw,
- Dostarczenie praktycznej wiedzy wspomagającej skuteczne realizowanie projektów,
- Opanowanie powszechnie stosowanej terminologii zarządzania projektami,
- Wypracowanie umiejętności stosowania najważniejszych technik i narzędzi zarządzania projektami,
- Poznanie praktycznych aspektów zarządzania poprzez wykorzystanie gier edukacyjnych i symulacji biznesowej,
- Poznanie standardów zarządzania przydatnych w prowadzeniu projektów, takich jak: AgilePM®, Change Management®, Management 3.0,
- Poznanie metody Design Thinking, która pozwoli rozwiązywać kreatywnie problemy i wyzwania.
- Umożliwienie podejścia do certyfikowanych egzaminów: AgilePM®, Change Management® lub DTMethod®
Adresaci
Studia skierowane są do osób pracujących bądź zamierzających zarządzać projektami.
Profil kandydata nie zawęża się do jednej konkretnej branży. Studia są dla osób, które:
- chcą poszerzać swoją wiedzę i umiejętności zarządzania projektami,
- chcą kierować projektami i chcą dowiedzieć się więcej o zarządzaniu projektami,
- mają pierwsze doświadczenia projektowe i chcą działać sprawniej,
- uczestniczą lub będą uczestniczyły w projektach,
- chcą realizować powierzane im projekty bezpieczniej, tak by osiągać zamierzone cele,
- chcą poznać zasady zarządzania projektami oraz techniki i narzędzia,
- chcą poznać uznane światowe standardy zarządzania projektami zmianami w organizacji, metodyki takie jak: AgilePM®, Change Management®, Management 3.0, DTMethod®, podstawy PRINCE2® i praktyki PMP
- chcą podejść do certyfikowanych egzaminów i zdobyć certyfikaty w AgilePM, Change Management lub DTMethod
Korzyści dla słuchaczy
Po studiach podyplomowych uczestnik będzie:
- Znał podstawy metodyk projektowych, szczegółowo podejście AgilePM®, podejście do zarządzania i współpracy z zespołami zwinnymi Management 3.0, metodykę zarządzania zmianami Change Management® oraz metodykę deisgn thinking - DTMethod®.
- Umiał wybrać odpowiednią metodykę i dostosować ją do charakteru projektu.
- Potrafił powiązać zamierzenia i cele projektu z jasno sprecyzowanymi i istotnymi potrzebami interesariuszy.
- Umiał zbudować zespół projektowy, określając role i obowiązki.
- Potrafił zaplanować prace w poszczególnych fazach życia projektu.
- Umiał zidentyfikować stanowisko interesariuszy i potrzeby użytkowników.
- Dzięki doświadczeniom z gier edukacyjnych i symulacji biznesowej będzie chętnie pracował metodami projektowymi i budował postawę pro projektową.
- Umiał wykorzystywać zdobyte doświadczenia i osiągać korzyści ze zrealizowanych projektów.
- Uzyska zaświadczenia ukończenia 4 akredytowanych szkoleń: Podejście zwinne w zarządzaniu projektami AgilePM® Foundation, Zarządzanie Zmianą Change Management® Foundation, Management 3.0 Foundation oraz DTMethod®.
- Osoby zainteresowane zdobyciem certyfikatów AgilePM, Change Management lub DTMethod będą miał możliwość przystąpienia do certyfikowanych egzaminów, których koszt wynosi:
- AgilePM 750 zł
- Change Management 750 zł
- DTMethod 700 zł
Kadra
Zajęcia prowadzone będą przez specjalistów w dziedzinie zarządzania projektami, ryzykiem, zmianami biznesowymi. Szkolenia będą prowadzone przez doświadczonych praktyków biznesu, którzy posiadają akredytacje w wielu metodykach, między innymi: AgilePM, Change Management, Management 3.0, DTMethod, SCRUM, PRINCE2, PMP.
Proponujemy uczestnikom zróżnicowane formę zajęć: wykłady, konwersatoria, ćwiczenia, warsztaty, gry edukacyjne, symulację biznesową, studia przypadków i wiele innych.
Ramowy program
I Blok Wstęp do zarządzania projektami
Każde przedsięwzięcie realizowane w Organizacji ma szansę zakończyć się sukcesem. W dużej mierze zależy to od nas samych i tego, jak nim zarządzamy. Wstęp do zarządzania projektami pozwoli uczestnikom na rozwój kompetencji związanych z zarządzaniem projektami.
Pierwszy moduł będzie szansą na poznanie podstaw najlepszych, sprawdzonych metod zarządzania projektami, które w znacznej mierze ułatwiają prowadzenie projektu, zwiększając szanse na osiągnięcie sukcesu i założonego celu, a także pomagają w kontrolowany sposób prowadzić projekt.
Uczestnicy poznają podstawy myślenia projektowego, charakterystyczne cechy projektu i środowisko projektu, program, portfel. Przedyskutowane zostaną typowe źródła niepowodzeń i pułapek w projektach. Uczestnicy poznają podstawowy cykl życia projektu w świetle procesu zarządzania projektem. Podczas tego modułu przedstawiony zostanie przegląd popularnych metodyk z naciskiem na porównanie metodyk tradycyjnych i podejść zwinnych.
Podczas zajęć przeprowadzona zostanie gra szkoleniowa SCRUMtastic Business Simulation, która pomaga uczestnikom zrozumieć założenia Scrum w bezpiecznym środowisku sali szkoleniowej, zanim wykorzysta go w rzeczywistości.
II Blok Agile- Podejście zwinne w zarządzaniu projektami
Podejście zwinne w zarządzaniu projektami – szkolenie akredytowane AgilePM Foundation (możliwość podejścia do egzaminu certyfikującego). Szkolenie zawiera w zakresie grę szkoleniową Agile Warrior. W trakcie akredytowanego szkolenia uczestnicy zapoznają się z najważniejszymi założeniami metodyki AgilePM, strukturą procesu, pojęciami. Poznają wszystkie role, produkty i techniki metodyki oraz przyswoją wiedzę z zakresu pryncypiów AgilePM. Poznają obowiązki oraz produkty rekomendowane przez DSDM®. Szkolenie wskazuje krytyczne czynniki sukcesu, o których należy pamiętać, decydując się na zwinne zarządzanie. Podczas szkolenia AgilePM Foundation stosujemy grę szkoleniową Agile Game: Agile Warrior, która pomaga uczestnikom zrozumieć podstawowe paradygmaty zwinnych metodyk zarządzania projektami.
W zakresie modułu omówienie zagadnień:
- Gra Agile Game:Agile Game: Agile Warrior
- Co to jest Agile? Dlaczego używać DSDM®?
- Filozofia, pryncypia i zmienne projektowe.
- Przygotowanie do sukcesu.
- Proces DSDM.
- Ludzie – role i odpowiedzialności w DSDM.
- Produkty DSDM.
- Kluczowe praktyki DSDM.
- Planowanie i kontrola.
- Próbny egzamin AgilePM Foundation.
III Blok kompetencji menedżerskich
Umiejętności menedżerskie kierowników projektów w tym: motywowanie, delegowanie i przywództwo, negocjacje, rozwiązywanie konfliktów, facylitacja Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się koncepcjami motywacji i motywowania. Dowiedzą się, w jaki sposób wykorzystywać teorie motywacji do podnoszenia zaangażowania ludzi w projekt. Zostaną zaprezentowane koncepcje delegowania zadań, instruowania i przywództwa wraz z komunikacyjnymi narzędziami wspomagającymi w tych obszarach. Uczestnicy zapoznają się ze sposobami facylitowania spotkań i usprawniania komunikacji: podczas spotkań zespołów i w kontekście indywidualnej interakcji.
Zajęcia będą prowadzone metodą warsztatową: uczestnicy zdobędą wiedzę oraz przećwiczą sposoby zastosowania tych narzędzi w codziennej pracy. Zarządzanie zespołem projektowym i kształtowanie postaw przywódczych u kierownika projektu. W ramach obszaru „Zarządzanie zespołem projektowym i kształtowanie postaw przywódczych” uczestnicy poznają tematy:
- Zarządzanie a przywództwo: podstawowe różnice,
- Budowanie autorytetu kierownika,
- Komunikacja w zespole projektowym,
- Dopasowanie metod motywowania do rodzaju zespołu i typu projektu,
- Zarządzanie sytuacyjne wg. Blancharda
IV Blok Management 3.0
Warsztat Management 3.0 Foundation Online Workshop to dwa dni intensywnej pracy w grupie (online), które mają na celu zapoznanie się ze zwinnym pomysłem na zarządzanie pracą i ludźmi w organizacji oraz zweryfikowanie własnych postaw managerskich w oparciu o teorię złożoności (naukowe podstawy skuteczności pracy zwinnej).
To okazja do zapoznania się z modelem zarządzania zwinnego Management 3.0 oraz przetestowania praktyk związanych z pięcioma (z sześciu) perspektywami Management 3.0 (Motywowanie ludzi, Ulepszanie wszystkiego, Empowerment zespołów, Rozwijanie kompetencji, Skalowanie struktury). Uczestnicy realizują 8 modułów wiedzy, zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi Management 3.0.
Wykorzystujemy platformę ZOOM oraz Mural, symulując zdalne środowisko pracy. Uczymy się w oparciu o realne doświadczenie proponowanych technik i narzędzi, korzystamy z gier i symulacji. Udział w szkoleniu łączy się z jasną deklaracją udziału w ćwiczeniach praktycznych i zgodą na wykonywanie zadań wymagających współpracy w zespołach różnej wielkości.
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy mogą starać się uzyskać tytuł facylitatora Management 3.0. Aby uzyskać ten status należy przejść assessment oraz uiścić opłaty – opłata onboardingowa (123 euro) oraz roczna opłata licencyjna (617 euro).
Więcej informacji: https://management30.com/facilitators/licensing/#fees
V Blok Komunikacja i Zarządzanie Interesariuszami w projekcie
Zarządzanie komunikacją i interesariuszami w projekcie - warsztat praktyczny
W formule warsztatowej w nawiązaniu do realnych sytuacji projektowych zostaną zademonstrowane i przećwiczone różne techniki komunikacji oraz pracy z interesariuszami. Punktem wyjścia będzie identyfikacja interesariuszy, ustalenie ich potrzeb informacyjnych, określenie bieżącego i docelowego nastawiania do projektu a następnie szeroko rozumiane angażowanie ich poprzez komunikację.
Celem tego bloku jest wypracowanie praktycznych, możliwych do wdrożenia rozwiązań, które poprawią efektywność codziennej komunikacji w zespołach projektowych. Przyjrzymy się najczęstszym barierom komunikacyjnym, przed którymi staje zespół. Dlaczego jedne zespoły są skuteczne, a inne nie? Dlaczego nasza komunikacja to często „głuchy telefon” -słyszymy to, co chcieliśmy usłyszeć, a nie to co ktoś chciał nam przekazać? Czy umiemy sobie poradzić w sytuacji konfliktu?
Wpływ interesariuszy na projekt jest największy na początku i maleje wraz z postępem prac projektowych.
Dlatego podejście do zarządzania interesariuszami powinno być proaktywne:
identyfikacja interesariuszy zanim przystąpimy do szczegółowego planowania projektu,
planowanie ich zaangażowania wraz z planowaniem prac projektowych.
Podczas zajęć skupimy się na tym, jak rozpoznać wpływ interesariuszy na projekt i oczekiwania zainteresowanych stron, wypracowaniu sposobów postępowania z interesariuszami,
współpracy z interesariuszami w celu zaspokojenia ich potrzeb i oczekiwań.
Przyjrzymy się temu jak, monitorować relacje z interesariuszami, dostosowywać strategie i plany zaangażowania interesariuszy.
VI Blok DTMethod
Design Thinking jest metodą zyskującą na świecie coraz więcej uznania. Służy podniesieniu poziomu kreatywności w tworzeniu nowych produktów i procesów, ponosząc przy tym jak najniższe koszty. Design Thinking jest narzędziem, które pomaga stworzyć innowacje i ulepszenia istniejących produktów w taki sposób, żeby odpowiadały na faktyczne potrzeby potencjalnych i faktycznych użytkowników. Dodatkowo, jest to jedna z najskuteczniejszych metod używanych w fazie przedprojektowej do określenia, czy opłaca się rozpocząć inicjatywę i jak powinien działać produkt projektu, żeby przyniósł on korzyści organizacji.
DTMethod® jest akredytowaną przez APMG metodyką Design Thinking. Zawiera szereg zasad, wskazówek i narzędzi, które mają pomóc ustrukturyzować Design Thinking. Dzięki DTMethod, proces uznawany za chaotyczny jest możliwy do przewidzenia i łatwy do zaimplementowania w organizacji.
W zakresie modułu zostaną zaprezentowane:
- Wprowadzenie do Design Thinking
- Wprowadzenie do DTMethod®
- Sesja warsztatowa: rozpoczęcie procesu DTMethod® i faza eksploracyjna
- Badania interesariuszy: wywiady, ankiety, obserwacje
- Desk research
- Planowanie badań interesariuszy
- Sesja warsztatowa 2: faza eksploracyjna
- Przebieg fazy eksploracyjnej; pryncypia DTMethod® (DTRules) a faza eksploracyjna
- Sesja warsztatowa 3: faza kreatywna
- Przebieg fazy kreatywnej; pryncypia DTMethod® (DTRules) a faza kreatywna
- Egzamin próbny DTMethod® Foundation
- Sesja warsztatowa 4: faza konstrukcyjna
- Przebieg fazy konstrukcyjnej; pryncypia DTMethod® (DTRules) a faza kreatywna
VII Blok technik zarządzania projektami
Zarządzanie kosztami oraz jakością projektów - warsztat praktyczny
W formule warsztatowej (praca ze scenariuszem) zostaną przepracowane najważniejsze techniki w obszarze zarządzania kosztami i jakością. Wspólnym punktem startowym będą ćwiczenia poświęcone planowaniu projektu, a po określeniu wymagań, produktów i zakresu oraz określeniu wykonawców i czasów przećwiczymy w praktyce między innymi:
- Różne metody szacowania
- Metody monitorowania kosztów
- Narzędzia zarządzania zmianami zakresu
- Techniki monitorowania kosztów w projekcie
- Techniki planowania, zapewnienia i kontroli jakości np.: cykl PDCA, diagram przyczynowo - skutkowy, schematy blokowe, diagram Pareto.
VIII Blok Change Management
Zarządzanie Zmianą Change Management Foundation – szkolenie akredytowane (z możliwością podejścia do egzaminu certyfikującego). Szkolenie zawiera grę szkoleniową Change Management Bistro Rewolucje w swoim zakresie.
Blok Change Management skupia sia na prezentacji zbioru koncepcji i dobrych praktyk zarządzania zmianą w organizacji. Opiera się na sprawdzonych, polecanych metodach działań usprawniających przeprowadzenie i utrzymanie zmiany biznesowej. Dzięki zapoznaniu uczestników ze sposobami pracy z jednostkami i zespołami z perspektywy uczenia, motywowania, komunikowania się, tworzenia i prezentowania wizji zmiany, radzenia sobie z oporem – efektywność wprowadzania przez nich zmian ulegnie poprawie. Dodatkowo osoby po szkoleniu będą miały większą świadomość, w jaki sposób należy budować struktury wspomagające wprowadzanie zmian: zespoły zarządzające zmianą oraz sieci agentów zmiany.
Podczas szkolenia stosujemy grę szkoleniową Change Management Game: Bistro Rewolucja, która pomaga uczestnikom zrozumieć podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem zmianą.
W zakresie modułu zostaną zaprezentowane:
- Gra szkoleniowa: Change Management Game: Bistro Rewolucja.
- Zmiana a Osoba: Uczenie się ludzi, Motywacja, Modele zmiany indywidualnej, Różnice indywidualne
- Zmiana a Organizacja: Metafory organizacji, Kultura i klimat organizacji, Modele zmiany, Czynniki zmiany, Tworzenie wizji.
- Angażowanie interesariuszy i Komunikacja: Pryncypia, Identyfikacja i segmentacja interesariuszy, Maski i mapy empatii, Mapowanie interesariuszy, Strategie wywierania wpływu, Informacja zwrotna, Komunikowanie zmiany, Planowanie komunikacji.
- Zmiana w praktyce: Gotowość zmiany, Zastosowanie wiedzy w praktyce, Budowanie zespołu zmian, Plan zarządzania zmianą, Opór i praca z oporem w organizacji, Ocena dotkliwości zmiany, Ocena wpływu interesariuszy.
- Próbny egzamin Change Management Foundation.
IX Blok seminaryjny
Seminarium dyplomowe - omówienie narzędzi projektowych do przedstawionego case study. Na tym etapie uczestnicy będą dyskutować o poznanych narzędziach projektowych oraz poznają przygotowany case study. Na tej bazie przygotują pracę dyplomową.
Forma zaliczenia
Omówienie narzędzi projektowych do przedstawionego case study lub zaliczenie na podstawie zaliczonych 2 egzaminów certyfikujących do wyboru z AgilePM, Change Management, DTMethod.
Ilość godzin
187
POLECAMY
Kontakt
Bydgoszcz
tel. 52 567 00 68
e-mail: podyplomowe@byd.pl
Chojnice
tel. 534 893 777 lub 52 567 00 12
e-mail: chojnice@byd.pl
Działdowo
tel. 23 697 06 90
e-mail: dzialdowo@byd.pl
Ełk
tel. 87 621 76 11
e-mail: wgt@byd.pl
Inowrocław
Tel. 52 567 00 90
e-mail: inowroclaw@byd.pl
Kraków
tel. 12 412 06 68 lub 695 928 305
e-mail: studia@kire.pl
Lębork
tel. 663 800 665
e-mail: lebork@byd.pl
Malbork
tel. 55 272 56 27
e-mail: dziekanatwsg@byd.pl
Piła
tel. 67 211 76 26 lub 67 211 76 27
e-mail: pila@byd.pl
Słupsk
tel. 59 841 71 09 lub 694 400 676
e-mail: technik@technik.slupsk.pl
dziekanat.slupsk@byd.pl
Toruń
tel. 56 69 69 444 lub 510 265 091
e-mail: wt@byd.pl