Negocjacje i Mediacje

podyplomowe2 SEMESTRY

Cel studiów

Zapoznanie uczestników z wiedzą teoretyczną i praktyczną dotyczącą komunikacji interpersonalnej, psychologii konfliktu oraz negocjacji i mediacji. Nabycie umiejętności elastycznego stosowania strategii i taktyk negocjacyjnych i dopasowanie ich do różnych sytuacji zawodowych. Nabycie umiejętności przekształcania sytuacji konfliktowych w konstruktywne poszukiwanie rozwiązań. Rozwinięcie umiejętności perswazji i skutecznego przekonywania. Skuteczne zarządzanie emocjami własnymi i otoczenia, aby skutecznie osiągać cele negocjacyjne i mediacyjne. Przygotowanie uczestników do samodzielnego prowadzenia negocjacji lub mediacji w różnych kontekstach sytuacyjnych od prostych sytuacji handlowych, poprzez mediacje biznesowe, aż po złożony wymiar negocjacji międzynarodowych.

Adresaci

Specjaliści z wyższym wykształceniem, którzy uzyskają nowe umiejętności i kwalifikacje, co przyczyni się do stabilizacji i zwiększenia ich pozycji zawodowej (np. menadżerowie, pracownicy sektora administracji państwowej i samorządowej, edukacji, opieki społecznej, sądownictwa) oraz studenci ostatniego roku studiów i absolwenci studiów wyższych (zwłaszcza kierunków: prawo, psychologia, pedagogika, resocjalizacja, socjologia).

Korzyści dla słuchaczy

W trakcie zajęć uczestnicy nabędą wiedzę i umiejętności komunikacyjne ułatwiające współpracę oraz samodzielne rozwiązywanie konfliktów. Poznają także sposoby porozumiewania się, sztukę przekonywania do swoich racji oraz demaskowanie manipulacji. Wiedza z zakresu komunikacji oraz psychologii konfliktu pozwoli uczestnikom dobrze wykorzystać poznane w trakcie zajęć strategie i techniki negocjacyjne. Uczestnicy poznają własne postawy wobec różnic interesów oraz nauczą się jak radzić sobie w sytuacjach konfliktowych. Poznanie sztuki mediacji jako nowoczesnej i skutecznej metody rozwiązywania konfliktów pozwoli uczestnikom korzystać z twórczych i pokojowych metod poszukiwania porozumienia i dialogu.

Uzyskiwane uprawnienia

Odbycie kursu realizowanego w ramach studiów podyplomowych przez wykładowców Fundacji Inicjatyw Społecznie Odpowiedzialnych z wynikiem pozytywnym upoważnia do otrzymania certyfikatu uprawniającego do samodzielnego wpisu na listę mediatorów przy Prezesie Sądu Okręgowego.

Kadra

Studia realizowane we współpracy z Fundacją Inicjatyw Społecznie Odpowiedzialnych.

Fundacja Inicjatyw Społecznie Odpowiedzialnych powstała w lipcu 2007 roku. Najważniejszym jej obszarem jest edukacja, w ramach której prowadzone są szkolenia dla kandydatów na mediatorów (ok. 300 przeszkolonych osób). Fundacja FISO prowadzi również ośrodek mediacji zajmujący się działaniem na rzecz ludzi, którzy doświadczyli konfliktu. Kadra specjalizuje się w różnych obszarach problemowych, a łączy ją przekonanie, że ludzie są w stanie sami pokojowo rozwiązywać swoje spory. Misją Fundacji FISO jest zapobieganie konfliktom, wspomaganie rozwiązywania konfliktów zarówno interpersonalnych, jak i grupowych poprzez świadczenie wyspecjalizowanej pomocy oraz upowszechnianie mediacji, jako metody rozwiązywania sporów pozasądowych, w tym dojścia do porozumienia dobrego dla obu stron. Bazując na własnych - bardzo zróżnicowanych - doświadczeniach zawodowych specjalizuje się w prowadzeniu mediacji w obszarze konfliktów rodzinnych, sąsiedzkich, społecznych i organizacyjnych.

 

Wykładowcami studiów są doświadczeni trenerzy i pracownicy naukowi z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz negocjacji i mediacji, posiadający wieloletnią praktykę w prowadzeniu negocjacji strategicznych oraz mediacji sądowych. Zajęcia na studiach prowadzone są w nowoczesnej i aktywnej formie ćwiczeń, treningów, symulacji oraz multimedialnych wykładów. Wykładowcy w praktyczny sposób przekażą wiedzę i umiejętności uczestnikom swoich kursów.

Ramowy program

Program studiów został stworzony poprzez połączenie klasycznych i sprawdzonych w praktyce strategii negocjacji i mediacji z nowoczesną wiedzą taką jak neurolingwistyczne programowanie, nauki kognitywne oraz z elementami psychologii. Takie ułożenie materiału ma na celu nauczenie uczestników nie tylko prostego reagowania w sytuacjach konfliktowych, ale również zrozumienia dynamiki procesów negocjacji i mediacji.
Całość programu dla łatwiejszego przyswojenia tworzy trzy uzupełniające się części. Pierwsza obejmuje efektywne zarządzanie konfliktem, elementy psychologii i komunikacji krytycznej dla skutecznych negocjacji i mediacji, druga część wprowadza w obszar negocjacji w różnych sytuacjach i kontekstach, trzecia dotyczy mediacji jako skutecznej metody radzenia sobie z konfliktem.

  • Konflikty, ich geneza i rodzaje (istota konfliktu, podmioty i przedmiot konfliktu, jak powstają konflikty, rodzaje konfliktów, detektory konfliktu)
  • Zarządzanie konfliktem i ich rozwiązywanie (strategie reagowania na konflikt, etapy konfliktu, techniki zarządzania konfliktami)
  • Metody rozwiązywania sporów (rozmowa, negocjacje, facylitacja, mediacje, moderacja, arbitraż, litygacja)
  • Typologia (znaczenie typów komunikacyjnych, analiza i rozpoznawanie typów, specyficzna komunikacja, konflikty systemowe, komunikacja zrównoważona)
  • Metody perswazji i wywierania wpływu (główne strategie wywierania wpływu wg Roberta Cialdiniego, reguła wzajemności, reguła zaangażowania)
  • Budowanie relacji w negocjacjach (raport, dopasowanie i prowadzenie, poziomy raportu, raport na poziomie ciała, raport na poziomie głosu, raport na poziomie umysłu)
  • Style myślenia w negocjacjach (główne metaprogramy [MP] w negocjacjach, analiza i rozpoznawanie MP, wykorzystanie MP do prezentacji stanowiska wyjściowego, MP i zarządzanie)
  • Język w negocjacjach (metamodel języka, wykorzystanie pytań, język perswazji)
  • Poszukiwanie rozwiązań (burza mózgów, technika kwadratu wartości Helwiga, mapy myśli)
  • Elementy i składowe procesu negocjacji (relacje, zobowiązania, parametry: ZOPA, MOM, cena, alternatywy BATNA)
  • Efektywne strategie negocjacyjne (strategie, taktyki i style negocjacji, 25 najczęstszych taktyk negocjacyjnych, strategie negocjacyjne i zastosowanie taktyk)
  • Zasady negocjacji (10 złotych zasad negocjacji, negocjacje a kultura organizacji, strategie najlepszych negocjatorów)
  • Negocjacyjne pułapki (najczęstsze błędy, jak przygotować się do sukcesu, negocjacje jako gra)
  • Analiza transakcyjna w negocjacjach (stany ego w negocjacjach, komunikacja dorosły-dorosły, elastyczność komunikacyjna, obrona przed manipulacją pozycji)
  • Negocjacje grupowe (różnice i podobieństwa, zarządzanie przestrzenią i emocjami w negocjacjach grupowych)
  • Negocjacje handlowe (specyfika negocjacji handlowych, cele w negocjacjach handlowych, radzenie sobie z zastrzeżeniami klienta)
  • Negocjacje międzynarodowe (specyfika negocjacyjna różnych kultur, różnice jako przeszkoda i możliwości, przygotowanie do negocjacji międzynarodowych, prowadzenie negocjacji międzynarodowych)
  • Techniki radzenia sobie z manipulacją (komunikat ja, zdarta płyta, zasłona dymna, poszukiwanie krytyki)
  • Umiejętne i skuteczne przekonywanie (wiarygodność i kompetencja, inteligencja emocjonalna, siła perswazji)
  • Historia mediacji, geneza i rozwój ADR (mediacja na tle różnych kultur, mediacje w konfliktach międzynarodowych, narodziny ADR w amerykańskim wymiarze sprawiedliwości, rozwój ADR-ów w Unii Europejskiej, historia mediacji w Polsce)
  • Podstawy systemu prawa polskiego (podstawy prawoznawstwa, zarys prawa i postępowania cywilnego, zarys prawa i postępowania karnego, zarys prawa gospodarczego i administracyjnego, ustrój organów ochrony prawnej)
  • Podstawy prawne mediacji w Polsce (mediacje w sprawach cywilnych, mediacje w sprawach karnych, mediacje w sprawach nieletnich, mediacje w sporach zbiorowych, mediacje w sprawach administracyjnych, mediacje w sprawach podatkowych, mediacje w sprawach konsumenckich)
  • Nienaruszalne zasady mediacji; rodzaje mediacji (zasady mediacji, mediacja a postępowanie sądowe, mediacja umowna, mediacja sądowa)
  • Przebieg i etapy mediacji (proces planowania i przebiegu postępowania mediacyjnego, etapy procedury mediacyjnej)
  • Konstruowanie ugód mediacyjnych (elementy superwizji z prowadzonych spraw /sporów przez uczestników, symulacja mediacji cywilnej na podstawie akt sądowych, wymogi kodeksu postępowania cywilnego dotyczące ugód, praktyczne formułowanie ugód na podstawie akt sądowych)
  • Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora (rola i status mediatora, lista mediatorów stałych, europejski kodeks postępowania mediatora, standardy prowadzenia mediacji, postępowanie mediatorów w praktyce sądowej, międzynarodowe ośrodki i programy mediacyjne).

Forma zaliczenia

  • Referaty
  • Ćwiczenia warsztatowe
  • Praca dyplomowa

Ilość godzin

180

 

POLECAMY

Kontakt

Bydgoszcz
tel. 52 567 00 68
e-mail: podyplomowe@byd.pl

Chojnice
tel. 534 893 777 lub 52 567 00 12
e-mail: chojnice@byd.pl

Działdowo
tel. 23 697 06 90
e-mail: dzialdowo@byd.pl

Ełk
tel. 87 621 76 11
e-mail: malgorzata.glapiak@byd.pl
natalia.przestrzelska@byd.pl

Inowrocław
Tel. 52 567 00 97
e-mail: weronika.wieloch@byd.pl

Kraków
tel. 12 412 06 68 lub 695 928 305
e-mail: studia@kire.pl

Lębork
tel. 663 800 665
e-mail: lebork@byd.pl

Malbork
tel. 55 272 56 27
e-mail: dziekanatwsg@byd.pl

Piła
tel. 67 211 76 26 lub 67 211 76 27
e-mail: pila@byd.pl

Słupsk
tel. 59 841 71 09 lub 694 400 676
e-mail: technik@technik.slupsk.pl
dziekanat.slupsk@byd.pl

Toruń
tel. 56 69 69 444 lub 510 265 091
e-mail: wt@byd.pl

PARTNERZY WSPÓLNIE TWORZYMY JAKOŚĆ

© 2024 Wyższa Szkoła Gospodarki