Edukacja i Terapia Osób z Zaburzeniami ze Spektrum Autyzmu
Cel studiów:
- wyposażenie słuchaczy w wiedzę umożliwiającą racjonalne programowanie i podejmowanie oddziaływań rewalidacyjnych w stosunku do dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością umysłową;
- zwiększenie kompetencji praktycznych w zakresie pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo, na różnym poziomie kształcenia (zintegrowanego, blokowego, gimnazjum, szkoły zawodowej) i w różnych placówkach oświatowych, opiekuńczych, wychowawczych: szkoły specjalne, szkoły integracyjne itd.;
- prowadzenie pracy w środowisku rodzinnym i społecznym osób z niepełnosprawnością intelektualną;
- stosowania nowatorskich metod i form kształcenia tych osób sprzyjających ich rozwojowi i przystosowaniu.
Adresaci studiów:
Nauczyciele oraz inne osoby, które posiadają kwalifikacje do pracy w zawodzie nauczyciela, chcące uzyskać wiedzę i kwalifikacje niezbędne do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w szkołach i placówkach specjalnych.
Ramowy program zgodny z rozporządzeniem MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela
Dydaktyka specjalna
Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Zaburzenia ze spektrum autyzmu – podstawy teoretyczne (przyczyny, specyfika rozwojowa)
Diagnoza i ocena funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Wczesne wspomaganie rozwoju osób z ASD
Współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym
Pedagogika osób z ASD
Wybrane zagadnienia z prawa oświatowego (ścieżki kształcenia uczniów z ASD, wymogi stawiane szkołom dla uczniów z ASD)
Edukacja i terapia dzieci i młodzieży z ASD (trudności szkolne, kompetencje nauczyciela)
Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla uczniów z ASD (IPET, WOPF)
Specyfika pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Praca z dorosłą osobą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Analiza i terapia zachowań trudnych
Metodyka pracy i edukacji uczniów z ASD
Metodyka terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Elementy metody integracji sensorycznej w pracy z osobami z z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Podstawy programowe dla uczniów z ASD na poszczególnych etapach edukacyjnych
Technologie informacyjne w pracy nauczyciela
Praktyki zawodowe
Seminarium dyplomowe
Forma zaliczenia:
- zaliczenie wszystkich przedmiotów oraz praktyki
- praca dyplomowa
Liczba godzin: 640 (w tym 180 godzin praktyk)
Czas trwania: 4 semestry