Edukacja i Terapia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Cel studiów:
- wyposażenie słuchaczy w wiedzę umożliwiającą racjonalne programowanie i podejmowanie oddziaływań rewalidacyjnych w stosunku do dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością umysłową;
- zwiększenie kompetencji praktycznych w zakresie pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo, na różnym poziomie kształcenia (zintegrowanego, blokowego, gimnazjum, szkoły zawodowej) i w różnych placówkach oświatowych, opiekuńczych, wychowawczych: szkoły specjalne, szkoły integracyjne itd.;
- prowadzenie pracy w środowisku rodzinnym i społecznym osób z niepełnosprawnością intelektualną;
- stosowania nowatorskich metod i form kształcenia tych osób sprzyjających ich rozwojowi i przystosowaniu.
Adresaci studiów:
Nauczyciele oraz inne osoby, które posiadają kwalifikacje do pracy w zawodzie nauczyciela, chcące uzyskać wiedzę i kwalifikacje niezbędne do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w szkołach i placówkach specjalnych.
Ramowy program zgodny z rozporządzeniem MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela
Dydaktyka specjalna
Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej
Diagnoza i ocena funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną
Wczesne wspomaganie rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną
Współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym
Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną
Wybrane zagadnienia z prawa oświatowego (ścieżki kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną)
Edukacja i terapia dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością sprzężoną (trudności szkolne, kompetencje nauczyciela)
Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (IPET, WOPF)
Specyfika pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
Praca z dorosłą osobą z zaburzeniami z niepełnosprawnością intelektualną
Analiza i terapia zachowań trudnych
Metodyka pracy i edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Metodyka terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną
Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
Podstawy programowe dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną na poszczególnych etapach edukacyjnych
Technologie informacyjne w pracy nauczyciela
Praktyki zawodowe
Seminarium dyplomowe
Forma zaliczenia:
- zaliczenie wszystkich przedmiotów oraz praktyki
- praca dyplomowa
Liczba godzin: 640 (w tym 180 godzin praktyk)
Czas trwania: 4 semestry