Pedagogika Marii Montessorii - Edukacja i Terapia Przedszkolna
Cel studiów:
Naszym najważniejszym celem jest przekazanie Tobie wiedzy z zakresu metodyki Montessori, z uwzględnieniem adaptacji konspektów i materiałów do zróżnicowanych potrzeb dzieci zdolnych i tych, które mają problemy rozwojowe. Równolegle pomagamy naszym kursantom „stawać się” nauczycielami Montessori, wyposażając ich w niezbędne umiejętności i narzędzia pracy.
Cel studiów:
- poznanie teoretycznych podstaw pedagogiki Montessori
- poznanie założeń aranżacji najbliższego otoczenia dziecka zgodnie z zasadami pedagogiki Montessori
- poznanie możliwości wykorzystania pedagogiki Montessori w pracy z dziećmi zdolnymi, w normie intelektualnej oraz z dziećmi z różnego rodzaju problemami, deficytami rozwojowymi oraz chorobami
- stworzenie własnych konspektów oraz nauka pokazu pracy z materiałami z zakresu:
- ćwiczeń praktycznego życia
- sensoryki
- języka polskiego
- języka angielskiego
- matematyki
- wychowania kosmicznego
Zgodnie z dewizą Marii Montessori, każdy nauczyciel samodzielnie sporządza swoje konspekty, ponieważ jest to najcenniejsza forma utrwalania poznanej wiedzy w połączeniu z pracą z materiałami).
Cele:
- nauka sporządzania własnych pomocy w oparciu o zasady pracy w pedagogice Montessori
- utrwalenie sposobów pracy z poznanymi materiałami poprzez pracę własną pod kierunkiem nauczyciela Montessori
- poznanie zadań, jakie stawia przed nauczycielem pedagogika Montessori
- poznanie narzędzi umożliwiających prowadzenie obserwacji oraz pracy nad samorozwojem (stawanie się nauczycielem Montessori oznacza zmianę tradycyjnych postaw pedagogicznych) – autorski program warsztatów w CUD Montessori
- omówienie i poznanie podstaw wiedzy z zakresu najczęstszych problemów rozwojowych dzieci, w tym:
- omówienie problemów związanych z rozwojem mowy (zajęcia z zakresu logopedii i dysleksji – autorski program warsztatów w CUD Montessori)
- zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu terapii integracji sensorycznej – zajęcia z terapeutą integracji sensorycznej – autorski program warsztatów w CUD Montessori)
Adresaci studiów:
nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy, terapeuci, fizjoterapeuci, logopedzi, neurologopedzi
rodzice
studenci
oraz wszyscy, którzy chcą poznać praktyczne aspekty pracy z dziećmi metodą Montessori
Ramowy program:
A. metodyka prowadzenia zajęć z zakresu:
- życia praktycznego
- sensoryki
- matematyki
- wychowania kosmicznego
- języka polskiego
- języka angielskiego (nie jest wymagana biegła znajomość języka)
B. zajęcia z teorii, samorozwoju, montessoriańskiej obserwacji, terapii, pracę z literaturą
C. nauka samodzielnego tworzenia pomocy i materiałów
D. uczestnictwo w specjalistycznych warsztatach z logopedii, dysleksji oraz Integracji Sensorycznej
Forma zaliczenia:
- 40 godzin praktyk (10 godzin w Centrum Dziecięcych Możliwości w Poznaniu oraz 30 godzin w wybranym przez siebie przedszkolu Montessori)
- egzamin sprawdzający konspekty, wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne z zakresu wszystkich działów
Ilość godzin:
240 (200 godzin zajęć i 40 godzin praktyk)
Czas trwania: 2 semestry