Mediacje Rówieśnicze i Szkolne
Cel studiów:
Głównym celem studiów podyplomowych jest nabycie wiedzy z zakresu mediacji społecznych, rówieśniczych i szkolnych oraz negocjacji, komunikacji interpersonalnej, psychologii konfliktu, technik wywierania wpływu społecznego, prawa karnego i cywilnego.
Szczególny nacisk położono na wykorzystywanie procedury mediacji w codziennej pracy pracowników oświaty oraz upowszechnianie jej jako istotnej formy rozwiązywania konfliktów.
Uczestnicy studiów podyplomowych zapoznają się z aktualnymi problemami stosowania strategii i technik negocjacyjnych oraz procedur mediacyjnych pozwalających na konstruktywne rozwiązywanie konfliktów i sporów.
Ważnym celem jest również rozbudowanie wiedzy na temat wprowadzania mediacji do szkół i placówek oświatowych zgodnie ze Standardami mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych opracowanymi przez Rzecznika Praw Dziecka.
Studia podyplomowe prowadzone są wg Standardów Kształcenia Mediatorów Ministerstwa Sprawiedliwości oraz zgodnie z wymogami Społecznej Rady ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości.
Zostaną zaprezentowane etapy wdrażania programu mediacji rówieśniczej i szkolnej w myśl Standardów mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych wydanych przez Rzecznika Praw Dziecka w listopadzie 2017 r.
Adresaci:
Studia podyplomowe adresowane są do wszystkich osób zainteresowanych mediacjami szkolnymi i rówieśniczymi, w szczególności do:
nauczycieli
pedagogów
psychologów
dyrektorów szkół i placówek oświatowych
kierowników i pracowników świetlic szkolnych i środowiskowych
absolwentów wyższych uczelni z dyplomem ukończenia studiów licencjackich, magisterskich, którzy chcą podnieść swoje kwalifikacje zawodowe z zakresu umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów i sporów dzięki wykorzystaniu warsztatu negocjatora i mediatora
Ramowy program:
I Mediacja – zagadnienia wprowadzające
Pojęcie, etapy i przebieg mediacji
Mediacje w polskim prawie cywilnym i karnym. Aspekty prawne negocjacji
Zasady mediacji (dobrowolność, bezstronność, neutralność, poufność, akceptowalność)
Rola mediatora i jej specyfika; prawa i obowiązki mediatora
Mediacje szkolne a mediacje rówieśnicze
Rodzaje mediacji w środowisku szkolnym
II Mediacja – zagadnienia związane z komunikacją interpersonalną i emocjami
w procesie mediacji
Komunikacja interpersonalna w procesie mediacji
Psychologiczne mechanizmy powstawania, eskalacji i rozwiązywania konfliktów
Kto jest kim – wpływ typów osobowości na przebieg mediacji
Zarządzanie emocjami w procesie mediacji i negocjacji
Techniki negocjacyjne
Etyka mediatora
Stres i wypalenie zawodowe nauczyciela
III Wdrożenie mediacji do placówki oświatowej
Mediacja a współczesna szkoła
Płaszczyzny zastosowania mediacji szkolnej i rówieśniczej
Spotkania informacyjne dla grona pedagogicznego, uczniów oraz rodziców
Osoby odpowiedzialne za koordynowanie projektów mediacyjnych w szkołach
Prawne aspekty stosowania mediacji w szkołach
IV Szkolny Klub Mediacji
Tworzenie podstaw funkcjonowania szkolnego klubu mediacji (statut szkoły/innej placówki oświatowej, regulamin)
Zarządzanie szkolnym klubem mediacji
Miejsce prowadzenia mediacji
Prowadzenie dokumentacji szkolnego klubu mediacji
V Praktyczne aspekty mediacji szkolnych
Wybór opiekuna mediatorów rówieśniczych
Szkolenie uczniów na mediatorów rówieśniczych
Prowadzenie warsztatów mediacyjnych w ramach zajęć dydaktycznych
Sposoby promocji mediacji w środowisku szkolnym oraz w społeczeństwie
Elementy treningu asertywności dla mediatora
Trening umiejętności praktycznych w zakresie mediacji
Warsztat umiejętności praktycznych negocjatora
Forma zaliczenia:
praca dyplomowa
egzamin końcowy
Ilość godzin: 190
Czas trwania: 2 semestry