Neurodydaktyka
Cel studiów:
Zdobycie wiedzy praktycznej i umiejętności pozwalających na zastosowanie neurodydaktyki w praktyce szkolnej, organizacji pozaszkolnych form nauki oraz w opiece nad dziećmi.
• Zapoznanie się z wynikami najnowszych badań nad mózgiem
• Poznanie neurobiologicznych podstaw uczenia się (co wspiera a co hamuje proces uczenia się)
• Zdobycie wiedzy na temat środowiska edukacyjnego, które wspiera proces uczenia się
• Stworzenie warunków umożliwiających pełne wykorzystania potencjału uczniów
• Podczas zajęć słuchacze zdobędą umiejętność stopniowego implementowania poznanej teorii do własnej praktyki dydaktycznej
Adresaci:
Nauczyciele wszystkich typów szkół chcący zdobyć informacje na temat przebiegu procesu uczenia się i poznać zasady planowanie zajęć w oparciu o zdobycze neuronauki.
Korzyści dla słuchaczy:
a. Poznanie zasad neurometodyki – metodyki przyjaznej mózgowi i organizacji procesu edukacyjnego, które nie niszczy motywacji, z jaką uczniowie przychodzą do szkoły.
b. Nauka planowania lekcji i doboru materiału dydaktycznego w oparciu o wnioski płynące z badań nad mózgiem.
c. Czynny udział w zajęciach prowadzonych alternatywnie dla metody edukacji transmisyjnej bazującej na przekazywaniu wiedzy.
d. Nabycie umiejętności selekcji i doboru materiałów dydaktycznych ułatwiających zapamiętywanie.
e. Poznanie nowoczesnych narzędzi przydatnych do odpowiedniego przekazu materiału dydaktycznego.
Ramowy program:
1. Podstawy Neuropedagogiki (PNP)
Zasady nauczania przyjazne mózgowi
Neurobiologiczne podstawy funkcjonowania pamięci
Neuroplastyczność
Mózg jako organ społeczny
Rozwój mózgu w pierwszych latach życia wnioski płynące z neuropsychologii
2. Neurometodyka (NM)
Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi
Wzbogacone środowisko edukacyjne
Uczenie się poprzez nauczanie (LdL)
Wpływ metod nauczania na efektywność uczenia się
Jak uczyć by nie niszczyć motywacji ucznia
Ocenianie przyjazne mózgowi
Interakcje a efektywność nauczania
Kreatywność i autonomia w szkole
Metody aktywne jako wiodący typ pracy
3. Tutoring (TT)
Trening kreatywności (TK)
Warsztaty umiejętności wychowawczych tutora (WUWT)
Metody coachningu w pracy pedagoga ni tutora (PPT)
Nauczyciel coachem (NC)
4. Technologie w nauczaniu hybrydowym (TNH)
Praca z platformami elearningowymi
Wykorzystanie materiałów z internetu do realizacji celów z podstawy programowej
Rozwijanie kompetencji medialnej uczniów i nauczycieli
5. Warsztaty Animacji Poklatkowej (WAP)
Wykorzystanie prostych technik filmowych w procesie edukacji
Atrakcyjna lekcja: edukacja środkami audiowizualnymi
6. Edukacja filmowa
Film w procesie kształcenia - edukacja środkami audiowizualnymi
Organizacja projektów filmowych w placówce kulturalnej
Scenariusz zajęć
Zwiększanie kompetencji filmoznawczych
Prawa autorskie w edukacji
Forma zaliczenia:
praca dyplomowa
Ilość godzin: 177
Ilość semestrów: 2